this site is best viewed in 800 x 600 resolution with Mozilla Firefox

Tentang Aku



Apa? Awak Cakap Apa?!

Coretan Yang Dulu

Arkib Im

Rakan Blog Im

Pautan

Afiliasi

Penghargaan

Powered by Blogger





Wednesday, August 31, 2005

Hari Merdeka Ye?


Kalau orang suruh aku bagi definisi, aku akan kata, hari merdeka adalah hari cuti. Jam 12 tengah malam 31 Ogos tu kite tengok persembahan bunga api warna-warni. Sementara nak tunggu tu, kita dengar orang nyanyi-nyanyi, tengok orang nari-nari. Sebelum tu pulak, bulan Ogos kita gantung bendera Malaysia dan bendera negeri kat sana-sini. Atas kereta, depan rumah, mana-mana jelah. Tu pun kalau bendera free, susah sikit kalau nak suruh beli sendiri. Pagi merdeka tengok orang buat perbarisan kat tv, sume berkawad depan raja dan kabinet menteri. Pastu tengok temuramah dengan orang tua-tua pasal susahnya hidup sebelum merdeka, hari-hari makan ubi. Bukan macam orang sekarang, hari-hari makan McD. Tu jelah.



Dah merdeka betul ke aku ni?

7 Comments:

  • At 5:38 AM, Anonymous arie said…

    Tu la sama laa tu yg nampak obvious masa hari merdeka...kalau nak ckp pasal jejak2 mendapatkan status negara merdeka tu masa belajar sejarah tau la dan insyaAllah ingat jugak lg cumanya tak tau adakah ada kesan yang lekat kat jiwa nih...generasi yg lahir selepas merdeka spt aku hmm...

     
  • At 2:47 PM, Anonymous pinkRose said…

    nama jer malaysia merdeka dah 48 thn tapi warga di dalamnya masih kurang pasti samada sudah merdeka atau tidak... anyway..selamat bercuti ky...cuti tetap cuti, psm takleh cuti..

     
  • At 9:17 PM, Blogger hana_kirana said…

    takpe la, baik la jugak ur definition of Merdeka tu.... bebudak muda sekarang nih ada yang define Merdeka as 'buat projek ramai2 kat Dataran Merdeka'. go to blog Kak Arena: http://gem70s.blogspot.com

     
  • At 2:54 AM, Anonymous why u as said…

    haahla pakcik..mcm tulah yg kita dpt tgk time merdeka skrg ni..tiap2 thn cam tu..konsert kat sana ..konsert kat sini..aku sndiri pn..aku rs time merdeka yg pling seronok..time tgk bunga apila..hahaha..meletus2 duit dipercikkan ke langit..huhuhuu..

     
  • At 9:19 AM, Anonymous imzadle said…

    hahaha...2 komen bebudak yg buat aku tersenyum sendiri bila tengok bunga api tu...
    1. "(mengeluh)..patutlah yuran kita mahal..."
    2. "tulah dia, HEP bakar duit kita..."

    merdeka yg kita sambut dengan sorak-sorai ni, faham ke kita maksud dan makna sebenar di sebaliknya?

     
  • At 1:52 AM, Anonymous crimsonskye said…

    kira my definition of Merdeka jugak la tu... my 2nd definition hehe ;)

    tak sangka malaysia dah hampir setengah abad usia kemerdekaannya...

     
  • At 11:50 PM, Blogger oRaNG YaNG BoRiNG said…

    hahhaha.....
    apasal definisi merdeka kita sama ek?

     

Post a Comment

<< Home